Fiqh-as-Sunnah


Fiqh-as-Sunnah, osa 2: Yörukous, tahajjud (qiyam al-Layil)

Sen erinomaisuus ja palkkio on ilmoitettu Koraanissa: Allah määräsi lähettiläänsä (SAAS) suorittamaan tahajjudin:

"Ole valveilla osa yöstä; tämä olkoon lisätehtäväsi. Ehkä Herrasi nostaa sinut kunniakkaaseen asemaan." (Bani Israel 79)

Tämä määräys, vaikka se olikin kohdistettu erityisesti profeetalle (SAAS), koskee myös kaikkia muslimeja, sillä onhan profeetta (SAAS) heidän esimerkkinsä ja opastajansa kaikissa tällaisissa asioissa.

Ne, jotka säännöllisesti tekevät tahajjud-rukoukset, ovat oikeamieliset ja ansaitsevat parhaiten Allahin palkkion ja armon. Allah sanoo: "Totisesti ovat ne, jotka pahaa karttavat, kerran puutarhoissa ja lähteitten partaalla ottaen vastaan, mitä heidän Herransa heille antaa. Totisesti tekivät he sitä ennen hyviä tekoja. Vähän nukkuivat he yleensä yöllä, ja aamulla he anoivat anteeksiantoa." (Adh-Dhariat 15-18)

Allah ylisti ja täydellisti niiden teot, jotka suorittavat myöhäisen yön rukoukset. "Laupeimman armahtajan palvelijoita ovat ne, jotka nöyrinä vaeltavat maan päällä ja tietämättömien heitä puhutellessa lausuvat: »Rauha!» Sekä ne, jotka viettävät yön Herransa edessä, rukoillen maahan vaipuneina tai seisaaltaan" [al-Furqan 63-64].

Allah todistaa heidän uskostaan Hänen merkkiensä avulla. Hän sanoo: "Vain ne uskovat merkkeihimme, jotka lankeavat maahan kunnioittaen, kun heitä niistä muistutetaan, ja julistavat Herransa kunniaa Häntä ylistäen, sekä ne, jotka eivät paisu ylpeydestä. He nousevat vuoteistaan rukoillen Herraansa peläten ja toivoen, ja he antavat almuja siitä, mitä Me olemme heille suonut. Mutta yksikään sielu ei tiedä, mitä heille on tallessa sellaista, mikä on kirkastava heidän silmänsä, palkkana siitä, mitä ovat tehneet." (As-Sajda 16)

Allah julistaa, että ne, joilla ei ole tällaisia ominaisuuksia, eivät voi tulla kohdelluiksi samoin kuin ne, joilla niitä on: "Vai saisitteko saman osan kuin se, joka palvelee Herraa yönkin tunteina, langeten kasvoilleen tai rukoillen seisoaltaan, joka pitää mielessään tulevaa elämää ja luottaa Herransa armoon? Sano: »Ovatko tietävät ja tietämättömät samanarvoisia? Vain ymmärtäväiset ottavat vaarin.» (Az-Zumar 9)

Osa 2, sivu 21: Tahajjudia käsittelevä hadith

Edellinen osa käsitteli ensisijaisesti sitä, mitä Allah sanoo heistä, jotka suorittavat salatul tahajjudin. On myös joitakin haditheja, jotka vahvistavat tahajjudin tärkeyttä.

Abdullah ibn as-Salam kertoo: "Kun profeetta, sallallahu aleihi wasallam, tuli Medinaan, ihmiset kerääntyivät hänen ympärilleen ja mina olin yksi heistä. Katselin hänen kasvojaan ja ymmärsin, etteivät ne olleet valehtelijan kasvot. Ensimmäiset sanat, jotka kuulin hänen sanovan, olivat: ‘Oi ihmiset, levittäkää tervehdystä, antakaa ihmisille ruokaa, huolehtikaa sukulaisuussiteistä ja rukoilkaa öisin, kun muut nukkuvat, ja tulette pääsemään Paratiisiin rauhassa." Tämän ovat kertoneet al-Hakim, Ibn Maja ja at-Tirmidhi, joka sanoo sen olevan hasan sahih.

Salman al-Farsi kertoo profeetan , sallallahu aleihi wasallam, sanoneen: "Rukoilkaa yörukous, sillä se oli ennen teitä eläneiden oikeamielisten tapa, se vie teidät lähemmäs Herraanne, sovittaa pahoja tekoja ja pyyhkii pois syntejä sekä torjuu sairauksia ruumiista."

Sahl ibn Saad kertoo: "Gabriel tuli profeetan, sallallahu aleihi wasallam, luo ja sanoi: "Oi Muhammed, elä niin kauan kuin haluat, sillä kuolla sinun täytyy. Tee mitä tekoja tahdot, sillä sinut palkitaan. Rakasta ketä haluat, sillä teidän on erottava. Ja tiedä, että uskovan ylpeys on yörukous ja hänen kunniansa on vapautus ihmisten haluista."

Abu ad-Darda kertoo profeetan (SAAS) sanoneen: "Kolmenlaisia ihmisiä Allah rakastaa, ja Hän nauraa heille ja myöntää heille iloiset uutiset. [Ensimmäinen on] mies, joka taistelee pakenevan joukon takana ja tekee niin sielunsa voimalla Allahin tähden, kuolipa hän vai auttoipa Allah häntä voittoon. Allah sanoo: 'Katsokaa orjaani tuolla, joka on kärsivällinen elämänsä kanssa minun vuokseni.’[Toinen on] hän, jolla on kaunis vaimo ja pehmeä vuode ja hän nousee ylös yöllä. Allah sanoo: 'Hän jättää halunsa ja muistelee Minua, kun voisi nukkua, jos haluaisi.’[Kolmas on] henkilö, joka matkaa yhdessä muiden kanssa ja he viettävät yön valvoen ja nukkuvat sitten, mutta silti hän suorittaa rukouksensa sekä vaikeina että helppoina aikoina."

Osa 2, sivu 22: Yörukouksen tavat

Seuraavat toimet ovat sunna henkilölle, joka haluaa suorittaa tahajjud-rukoukset. Nukkumaan mennessään henkilön tulee tehdä aikomus tahajjud-rukouksista. Abu ad-Darda kertoo profeetan, sallallahu aleihi wasallam, sanoneen: "Joka menee vuoteeseen aikomuksenaan nousta ylös rukoilemaan yöllä, ja uni valtaa hänet aamunkoittoon saakka, hänen hyväkseen kirjataan se, mitä hän aikoi, ja hänen unensa on hyväntekeväisyyttä hänelle Hänen Luojaltaan." Tämän ovat kertoneet an-Nasai ja ibn Maja ja sen ketju on sahih. Noustessaan henkilön tulisi pyyhkiä kasvonsa, käyttää hammastikkua ja katsoa taivaalle, sekä lausua pyyntörukoukset, jotka on kerrottu profeetan, sallallahu aleihi wasallam, tehneen: "Ei ole muuta jumalaa kuin Sinä, Kunnia olkoon Sinulle, etsin Sinun anteeksiantoani synneilleni ja pyydän Sinun armoasi. Oi Allah, lisää tietoani äläkä anna sydämeni horjua sen jälkeen, kun olet minua johdattanut, ja anna Sinun armosi laskeutua ylleni. Kaikki ylistys Allahille, joka palautti meidät elämään kuoleman jälkeen ja Hänen vallassaan on ylösnousemus."

Sitten henkilön tulisi resitoida viimeiset kymmenen ayaa suurasta al-Imran, jotka alkavat: "Taivasten ja maan luominen sekä yön ja päivän vaihtelu ovat totisesti tunnusmerkkejä niille, joilla on ymmärrystä." (Al-Imran 89) Sitten tulisi sanoa: "Oi Allah, Sinulle kuuluu kiitos ja ylistys. Sinä olet taivaiden ja maan Valo ja kaiken, mitä siinä on. Ja Sinulle kuuluu ylistys. Sinä olet totuus ja sinun lupauksesi on totta. Ja Sinun tapaamisesi on totta. Ja Paratiisi on totta. Ja Tuli on totta. Ja profeetat ovat totta. Ja Muhammed on totta. Ja Hetki on totta. Oi Allah, Sinulle olen alistunut. Ja Sinuun olen uskonut. Ja Sinuun olen luottanut. Ja Sinun puoleesi olen kääntynyt. Ja Sinun nimeesi väitän. Ja Sinulle alistan päätökseni. Anna anteeksi aikaisemmat ja myöhemmät syntini, ne, jotka on tehty salassa ja jotka on tehty julkisesti. Sinä olet Allah, ei ole muuta jumalaa kuin Sinä."

Qiyam al-Layil tulisi aloittaa kahdella nopealla rakalla ja sen jälkeen henkilö voi rukoilla sen, mitä haluaa. Aisha sanoo: "Kun profeetta rukoili myöhään yöllä, hän aloitti rukouksensa kahdella nopealla rakalla." Molemmat näistä kertomuksista on tallentanut Muslim.

Osa 2, sivu 23: Henkilön tulisi herättää perheensä tahajjudiin

Abu Huraira kertoo profeetan (SAAS) sanoneen: "Siunatkoon Allah miestä, joka nousee ylös yöllä rukoilemaan ja herättää vaimonsakin, ja joka, jos tämä kieltäytyy nousemasta, pirskottaa vettä tämän kasvoille. Ja siunatkoon Allah naista, joka nousee yöllä rukoilemaan ja herättää miehensäkin ja joka, jos mies kieltäytyy, pirskottaa vettä tämän kasvoille." Profeetta, sallallahu aleihi wasallam, sanoi myös: "Jos mies herättää vaimonsa ja rukoilee yöllä tai he rukoilevat kaksi rakaa yhdessä, heidät merkitään niiden joukkoon (miehistä ja naisista), jotka (alinomaa) muistelevat Allahia." Tämän on kertonut Abu Dawud ynnä muita ja sen ketju on sahih.

Umm Salama kertoo, että profeetta, sallallahu aleihi wasallam, nousi yöllä ja sanoi: "Kunnia olkoon Allahille. Mitkä koetukset ovatkaan laskeutuneet yön myötä. Ja mitkä aarteet ovatkaan laskeutuneet. Kuka herättäisi huoneiden naispuoliset asujat (l. vaimonsa) rukoukseen; kuinka monta hyvinpukeutunutta tässä maailmassa onkaan alasti tuonpuoleisessa." Tämän on kertonut al-Bukhari.

Al-Bukhari ja Muslim kertovat Allahin lähettilään (SAAS) kysyneen Alilta ja Fatimalta: "Rukoiletteko te [yöaikaan]?" Ali sanoi: "Oi Allahin lähettiläs, me olemme Allahin käsissä. Jos hän tahtoo, että heräämme, me heräämme." Profeetta kääntyi pois, kun hän sanoi tämän. Sitten he saattoivat kuulla hänen lyövän kädellään reiteensä ja sanovan: "Totisesti, ihminen kiistelee kovasti." Tämän ovat kertoneet al-Bukhari and Muslim.

Osa 2, sivu 24: Henkilön tulisi lopettaa tahajjudin rukoileminen ja nukkua, jos hän tulee kovin uniseksi

Aisha kertoo Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Kun joku teistä nousee ylös yöllä rukoilemaan ja hänen Koraanin resitointinnistaan alkaa tulla siinä määrin sekavaa, ettei hän enää tiedä, mitä sanoo, hänen tulisi mennä maata." Tämän on kertonut Muslim.

Anas kertoi Allahin lähettilään (SAAS) astuneen moskeijaan ja nähneen köyden vedettynä kahden pisteen välille. Hän kysyi: "Mikä tuo on?"Ihmiset sanoivat sen olevan Zainabia [bint Jahshia] varten, joka tullessaan hyvin väsyneeksi piteli siitä kiinni (voidakseen seistä rukouksessa). Profeetta (SAAS) sanoi: "Ottakaa köysi pois. Teidän tulisi rukoilla niin kauan kuin olette pirteitä, ja kun väsytte ja uuvutte, teidän tulisi asettua makuulle lepäämään." Tämän ovat kertoneet al-Bukhari ja Muslim.

Kenenkään ei pitäisi rasittaa itseään liikaa yörukouksilla ja rukoilla vain sen verran kuin on kohtuullista, eikä luopua siitä kokonaan, jos siihen ei ole jotakin tärkeää syytä. Aisha kertoo Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Tehkää (hyviä) tekoja kykynne mukaan, sillä kautta Allahin, Allah ei väsy antamaan palkkioita, jos te ette väsy tekemään hyviä tekoja." Tämän on kertonut al-Bukhari ja Muslim.

Al-Bukhari ja Muslim myös kertovat Aishalta kuultuna, että Allahin lähettiläältä (SAAS) kysyttiin: "Mikä on Allahin eniten rakastama teko?" Hän vastasi: "Sellainen, joka tehdään säännöllisesti, vaikka teko olisi pienikin." Ja Muslim kertoo Aishan sanoneen: "Allahin lähettiläs oli säännöllinen teoissaan, ja jos hän teki jotakin, hän teki sen säännöllisesti."

Abdullah ibn Umar kertoo Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Oi Abdullah, älä tule sen ja sen kaltaiseksi, joka ennen teki tahajjud-rukoukset ja sitten lopetti niiden rukoilemisen." Tämän ovat kertoneet al-Bukhari ja Muslim.

Al-Bukhari ja Muslim myös kertovat Abdullah ibn Masuudin välittämänä, että profeetalle, sallallahu aleihi wasallam, oli mainittu erään miehen nukkuneen aamuun asti. (Siihen) hän sanoi: "Saatana on virtsannut tuon miehen korviin." Kerrotaan myös Salim ibn Abdullahin kuulleen isältään, että Allahin lähettiläs (SAAS) oli sanonut tälle: "Abdullah olisi hyvä mies, jos hän rukoilisi tahajjud-rukoukset." Salim sanoi: "Sen jälkeen Abdullah ei nukkunut öisin kuin lyhyen aikaa."

Osa 2, sivu 24a: Suositeltava aika tahajjudille

Salatul Layil voidaan rukoilla yön alussa, sen keskellä tai sen jälkimmäisessä osassa, mutta pakollisen salatul ishan jälkeen.

Kuvaillessaan profeetan, sallallahu aleihi wasallam, salahia Anas sanoi: "Jos halusimme nähdä hänen rukoilevan yön aikana, voimme nähdä hänen rukoilevan. Jos halusimme nähdä hänen nukkuvan yön aikana, voimme nähdä hänen nukkuvan. Ja joskus hän paastosi niin monta päivää, että luulimme, ettei hän lopettaisi paastoamista siinä kuussa. Ja jos hän oli paastoamatta (niin monta päivää), että luulimme, ettei hän paastoaisi koko kuukautena." Tämän ovat kertoneet Ahmad, al-Bukhari ja an-Nasai.

Tästä aiheesta Ibn Hajar kommentoi: "Ei ollut mitään määrättyä aikaa, jolloin profeetta, sallallahu aleihi wasallam, rukoili yörukouksen, mutta hän teki aina siten kuin hänelle oli helpointa."

Osa 2, sivu 25: Paras aika tahajjudille

On paras viivyttää tätä rukousta yön loppuosaan. Abu Huraira kertoo Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Herramme laskeutuu alimpaan taivaaseen yön viimeisenä kolmanneksena kysyen: ’Kuka puhuu minulle, jotta voisin vastata hänelle? Kuka pyytää minulle jotakin, jotta voisin antaa sen hänelle? Kuka pyytää anteeksiantoani, jotta voisin antaa hänelle anteeksi?" Tämän on kertonut luotettavien ryhmä.

Amr ibn Abasa kertoo kuulleensa profeetan (SAAS) sanoneen: "Lähimmäksi Herraansa orja pääsee keskellä yön loppuosaa. Jos voit olla niiden joukossa, jotka muistavat Allahia, Ylhäistä, tuohon aikaan, tee niin." Tämän on kertonut al-Hakim, jonka luokitus sille on sahih Muslimin standardien mukaan, sekä at-Tirmidhi, joka sanoo sen olevan hasan sahih. An-Nasai ja Ibn Khuzaima myös tallensivat sen.

Abu Muslim kysyi Abu Zharrilta: "Millainen yörukous on paras?" Hän sanoi: "Kysyin Allahin lähettiläältä samaa kuin sinä kysyit minulta, ja hän sanoi: ‘He said: "I asked the Messenger of Allah the same that you asked me and he said, '(Sellainen) joka tehdään keskellä yön jälkimmäistä puoliskoa, ja hyvin harvat tekevät sen." Tämän on kertonut Ahmad ja sen ketju on hyvä.

Abdullah ibn Amr kertoo profeetan (SAAS) sanoneen: "Allahin eniten rakastama paasto on Daavidin paasto. Ja Allahin eniten rakastama rukous on Daavidin rukous. Hän nukkui puoli yötä, rukoili sitten seuraavan kolmanneksen yötä ja sitten nukkui viimeisen yön kuudenneksen. Ja hän paastosi yhtenä päivänä, mutta ei paastonnut seuraavana." Tämän on kertonut luotettavien ryhmä paitsi at-Tirmidhi.

Tahajjudissa suoritettava rakamäärä: Tahajjud-rukoukseen ei vaadita tiettyä rakat-lukumäärää eikä liioin ole mitään enimmäismäärää, jonka voisi rukoilla. Se on täydellinen, vaikka henkilö rukoilisi vain yhden rakan witriä pakollisen iltarukouksen jälkeen.

Samura ibn Jundub sanoo: "Allahin lähettiläs määräsi meidät rukoilemaan yöllä, vähän tai paljon, ja tekemään tekemään rukouksen lopusta witrin."Tämän ovat kertoneet at-Tabarani ja al-Bazzar.

Anas kertoo Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Rukous minun moskeijassani vastaa kymmentätuhatta rukousta (muualla). Ja rukous kielletyssä moskeijassa vastaa sataatuhatta rukousta (muualla). Ja rukous taistelukentällä vastaa miljoonaa rukousta (muualla). Ja enemmän kuin yksikään noista on kaksi rakaa, jotka (Allahin) orja rukoilee keskellä yötä." Tämän ovat kertoneet Abu ash-Shaikh, Ibn Hibban teoksessaan ath-Thawab ja al-Munzhiri kirjassaan at-Targhib watTarhib vaikenee siitä.

Iyas ibn Muawiyya al-Mazni kertoo profeetan, sallallahu aleihi wasallam, sanoi: "Yörukous tulisi totisesti rukoilla, vaikka se veisi vain saman ajan kuin lampaan lypsäminen. Ja kaikki, mikä tulee pakollisen ishan jälkeen, on tahajjud." Tämän on kertonut at-Tabarani ja kaikki sen kertojat ovat luotettavia, paitsi Muhammad ibn Ishaq.

Ibn Abbas kertoo: "Mainitsin tahajjud-rukouksen ja jotkut ihmiset kertoivat profeetan, sallallahu aleihi wasallam, sanoneen: "Se voi kestää puolet yöstä, kolmanneksen yöstä, neljänneksen yöstä tai osan siitä ajasta, joka kuluu kamelin tai lampaan lypsämiseen."

Ibn Abbas myös kertoo, että profeetta käski ja rohkaisi heitä niin paljon tekemään tahajjud-rukous, että hän jopa sanoi: "Teidän tulisi suorittaa salatul layil, vaikka se olisi vain yksi raka." Tämän on kertonut at-Tabarani kirjoituksissaan al-Kabir ja al-Awsat.

Osa 2, sivu 26: On suositeltavaa rukiolla yksitoista tai kolmetoista rakaa tahajjudissa

Henkilö voi valita, rukoileeko kaiken yhdessä vai jakaako sen osiin. Aisha sanoo: "Allahin lähettiläs ei koskaan rukoillut enempää kuin yksitoista rakaa, ei Ramadanina eikä muulloin. Hän rukoili neljä rakaa, älkääkä kysykö niiden erinomaisuudesta tai pituudesta. Sitten hän rukoili kolme rakaa. Minä kysyin: ’Oi Allahin lähettiläs, nukutko sinä ennen witrin rukoilemista?’ Hän vastasi: ‘Oi Aisha, silmäni nukkuvat, mutta sydämeni ei nuku.’Tämän ovat kertoneet al-Bukhari ja Muslim, joka kertoo myös al-Qasim ibn Muhammadin sanoneen, että hän kuuli Aishan lausuvan: "Allahin lähettilään rukous yöllä oli kymmenen rakaa ja sitten teki witrin yhdellä rakalla."

Osa 2, sivu 26a: Qadan suorittaminen menetetyn tahajjudin korvaamiseksi

Muslim kertoo Aishan sanoneen: "Jos profeetta, sallallahu aleihi wasallam, menetti yörukouksen kipujen tai jonkin muun syyn takia, hän rukoili kaksitoista rakaa päivällä."

Umar kertoo profeetan, sallallahu aleihi wasallam, sanoneen: "Sen, joka nukkumalla menettää koko (yörukouksensa) tai osan siitä, tulisi rukoilla se aamu- ja keskipäivän rukousten välillä, ja se lasketaan hänelle kuin hän olisi rukoillut yöllä." Tämän on kertonut luotettavien ryhmä, paitsi al-Bukhari.





Takaisin

Koko aineiston copyright © Pirjo